Close

Şubat 19, 2019

Çok Fazla Telefon/Tablet Ekranına Bakmak Çocuklar İçin Zararlı Mı?

Çok Fazla Telefon/Tablet Ekranına Bakmak Çocuklar İçin Zararlı Mı?

Oğlunuzu iyi geceler derken yatakta  telefonla oyun oynar buluyorsunuz.

Ya da kızınız okuyor olacağı zaman mesajlaşmakla meşgul.

Çocuklar ve telefonları bugün birbirinden ayrılamaz ve avuç içi cihazlarında oyun oynamak, onların görüş yeteneğine zarar veriyor olabilir.

Ekran süresini azaltmak için bazı veliler yemek masasında telefonlarını yasaklıyor. Bu hem yetişkinler hem de çocuklar için geçerlidir. Evlerde oyun oynamak veya mesajlaşmak yatmadan iki saat önce durmalıdır.

Bazı anneler ve babalar çocuklarının günlük cihaz kullanımlarında zaman sınırlamaları koyuyorlar. Örneğin, toplam iki saatlik ekran süresine ulaşıldığında, artık mesaj atmak, oyun oynamak veya YouTube izlemekten yasaktır gibi kurallar koyuluyor.

“Ekran zamanı” teriminin tanımı

 

“Ekran süresi”, bir kişinin bilgisayarların, tabletlerin (örneğin iPad’ler) ve akıllı telefonların dijital ekranlarına bakarak geçirdiği zaman anlamına gelir.

Amerikan Vision Konseyi’ne göre, Amerikan ebeveynlerin yüzde 72’si çocuklarının günde iki saatten fazla ekran süresi sürdüğünü bildirdi. Ve çoğu çocuk aslında ekranlara bakarak ebeveynlerinin düşündüğünden çok daha fazla zaman harcıyor.

Çocuklar büyüdükçe, onların ekran zamanı onlarla birlikte büyüme eğilimindedir. Ve bu günlerde çok küçük çocuklar bile her gün ekranlara bakarak önemli miktarda zaman harcıyorlar. Common Sense Media’ya göre, ABD’deki küçük çocuklar her gün dijital aygıtları kullanarak aşağıdaki zamanı harcıyorlar:

  • 2 yaşın altındaki çocuklar: günde 42 dakika
  • Çocuklar 2-4 yaş arası: günde 2,5 saat
  • 5 ila 8 yaş arası çocuklar: günde yaklaşık 3 saat

 

Neden çok fazla ekran süresi çocuklar için bir sorun olabilir?

 

Vision Kurulu, ebeveynlerin yüzde 30’unun çocuklarının günde iki saatten fazla ekrana maruz kaldıktan sonra aşağıdaki belirtilerden en az birini yaşadığını bildirdi:

  • Baş ağrısı
  • Boyun / omuz ağrısı
  • Göz yorgunluğu, kuru veya tahriş olmuş gözler
  • Azaltılmış dikkat süresi
  • Kötü davranış
  • Sinirlilik

Bu semptomların herhangi biri akademik performansı ve sosyal etkileşimleri potansiyel olarak etkileyebilir.

Dünya çapındaki miyop veya yakın görüşlülüğün hızla artması, elektronik cihazların kullanımı ve maruz kalmasının artmasıyla ilişkilendirildi. Örneğin Singapur’da, İlköğretim 6’daki öğrencilerin yüzde 65’i miyoptur. Geleneksel olarak miyop oranlarının daha düşük olduğu ABD ve Avrupa’da, genç yetişkinlerin yaklaşık yarısı, 1970’lerde yüzde 25’le karşılaştırıldığında şimdi miyoptan muzdariptir.

 

Mavi ışık sizin için neden kötü olabilir?

 

Bilgisayarların ve taşınabilir dijital cihazların LED ekranları geniş bir yelpazede görünür ışık yayar. Bu ışık ışınlarının çoğu zararsızdır, ancak bu ekranlardan yayılan ışığın bir kısmı “mavi ışık” olarak adlandırılan nispeten yüksek enerjili görünür ışıktır.

Mavi ışık, diğer görünür ışık ışınlarından daha kısa dalga boylarına ve daha yüksek enerjiye sahiptir. Laboratuar araştırmaları, belirli mavi ışık bantlarının zaman içindeki göz ışığına duyarlı retinaya zararlı olabileceğini göstermektedir.

Mavi ışık ayrıca vücudumuzun sirkadiyen ritmini düzenlemede önemli bir rol oynar. Bu temel olarak beynimizde çalışan ve 24 saatlik bir süre zarfında düzenli aralıklarla uyanıklık ve uykululuk arasında geçiş yapan dahili bir saattir. Ayrıca uyku / uyanıklık döngümüzdür.

Günün yanlış zamanında mavi ışığa çok fazla maruz kalmak bir kişinin normal uyku / uyanıklık döngüsünü bozabilir ve bu durum ciddi sağlık sonuçları doğurabilir. Çok Fazla Telefon/Tablet Ekranına Bakmak Çocuklar İçin Zararlı Mı?

 

Çocuklar için çok fazla ekran zamanının riskleri

Çocuklar için fazla ekran zamanının riskleri hakkında konuşurken, temel olarak çok fazla mavi ışığın potansiyel zararlı etkilerinden bahsediyoruz.

Ve dijital cihazların ekranlarına bakmanın, çocukların yaşamları boyunca maruz kaldıkları mavi ışığa maruz kalma miktarını arttırdığı doğru olsa da, güneşin bilgisayarlardan, e-tabletlerden ve bilgisayarlardan çok daha fazla zararlı mavi ışık yaydığını belirtmek önemlidir. akıllı telefonlar. Bu nedenle dijital cihazlardan gelen mavi ışığa maruz kalma, bir kişinin güneş ışığından aldığı daha büyük miktarda mavi ışığa maruz kalmanın üzerinde ek bir pozlamadır.

Dikkate alınması gereken ikinci önemli faktör maruziyet zamanlamasıdır. Güneşten gelen mavi ışığa maruz kalma, yalnızca güneşten gün batımına kadar ortaya çıkar. Ancak, ekran zamanından kaynaklanan mavi ışığa maruz kalma, gece de dahil olmak üzere günün herhangi bir saatinde gerçekleşebilir.

Çocuklar için çok fazla ekran zamanından kaynaklanan olası riskler, acil veya uzun vadeli olarak sınıflandırılabilir.

 

Kısa Sürede Ortaya Çıkan Riskler

Çok Fazla Telefon/Tablet Ekranına Bakmak Çocuklar İçin Zararlı Mı? Kısa vadede Çok fazla ekran zamanından kaynaklanan acil riskler, genellikle tekrar tekrar mavi ışığa maruz kaldıktan kısa bir süre sonra ortaya çıkar. Bu risklerin birçoğu, geceleri dijital ekranlara bakmanın yol açtığı sirkadiyen ritim bozukluğu ile ilişkilidir ve normal bir zamanda uykuya dalmayı zorlaştırabilir.

Uyku bozukluğu çocuklar için özellikle sorunlu olabilir, bu nedenle gündüz uyuşukluğuna ve okulda düşük performans göstermesine neden olabilir. Uyku / uyanıklık döngüsünün bozulması da sonunda kilo alımına ve obeziteye bağlı sağlık sorunlarına yol açabilir.

Araştırmalar, deneyimleyen kişilerin 24 saatlik uyku ve davranış döngüsünü bozduğunu göstermiştir.

 

Uzun vadeli riskler

Basit gerçek şu ki, dijital cihazların sık kullanımından kaynaklanan artan mavi ışığa maruz kalma riskleri henüz tam olarak bilinmemektedir. Bunun nedeni, önceki nesillerin dijital cihazlardan gelen çocukluktan itibaren karşılaştırılabilir düzeyde mavi ışığa maruz kalmamasıdır.Çok Fazla Telefon/Tablet Ekranına Bakmak Çocuklar İçin Zararlı Mı? uzun vadede riskleri inceleyelim,

Muhtemelen, çocuklar için kapsamlı ekran zamanının uzun vadeli etkilerinin daha iyi anlaşılması birkaç yıl sürecektir. Ancak, erken yaşlarda başlayan mavi ışığa maruz kalmanın sınırlandırılmasının akıllıca olacağını öne süren bazı araştırmalar mevcuttur.

Örneğin, Japonya ve İsviçre’deki araştırmacılar, yaşlanan gözler retinalarına katarakt ameliyatı sonrası mavi ışığa maruz kalmadan ne olduğunu araştırdı. Çalışmada 79 göze mavi ışığı engellemeyen şeffaf bir göz içi lens (GİL), 52 göze mavi ışığı tıkayan sarı bir GİL elde edildi. (Katarakt ameliyatından önce, tüm gözlerin retinası, katarakt tarafından bulanıklaştırılan gözün doğal lensi tarafından mavi ışıktan korunmuştur.)

Katarakt ameliyatından iki yıl sonra, mavi ışığı bloke eden sarı GİL alan gözlerin hiçbirinde makula dejenerasyonu (AMD) herhangi bir yeni veya kötüleşen bir belirti göstermedi. Ancak, herhangi bir mavi ışığı engellemeyen net GİL alan gözler arasında bu gözlerin yüzde 15’i AMD’nin yeni veya kötüleşen belirtileri gösterdi.

Bu çalışmanın sonuçları, yaşlanan gözlerin retinasının mavi ışığa maruz kalmanın neden olduğu oksidatif hasara daha duyarlı olduğunu göstermektedir. Bu doğruysa, gözün yaşam boyunca aldığı mavi ışığa maruz kalma miktarını sınırlandırarak retinanın erken yaşlanmasını azaltmak için adımlar atmak akıllıca ve akıllıca olabilir.

En büyük yarar, bu koruyucu önlemler çocukluk döneminde alındığında ortaya çıkabilir, çünkü bu, gözün ortamının (özellikle lensin) son derece net olması ve en fazla mavi ışığın retinaya ulaşmasına izin vermesidir.

 

Ekran Süresi Nasıl Kısaltılır?

 

Öyleyse bir ebeveyn, çocuklarının gözlerine (ve genel sağlığına) çok fazla elemeden zarar gelmesini önlemek için ne yapabilir?

Çocukların dijital cihazları kullanmalarını azaltması muhtemel değildir. Bu yüzden cevap, bu cihazları kullanırken gözlerine ulaşan mavi ışık miktarını sınırlamak için adımlar atmaktan geçiyor.

Güneş, dijital cihazlardan çok daha fazla mavi ışık yayar. Tüm çocuklar ömür boyu zararlı mavi ışığa maruz kalmayı azaltmak için dış mekanlarda güneş gözlüğü takmalıdır.

Mavi ışığı azaltmak için gözlük ve güneş gözlüğü

Çok Fazla Telefon/Tablet Ekranına Bakmak Çocuklar İçin Zararlı Mı? sorusuna Çözümlerden biri, gözler bilgisayar, e-tablet ve akıllı telefon ekranlarından giren mavi ışık miktarını azaltan lensli gözlük satın almak. Birçok lens üreticisi mavi ışığı filtreleyen gözlük camları üretmektedir.

Diğer bir seçenek de, lenslere uygulanan mavi ışığı engelleyen yansıma önleyici bir kaplamaya sahip olmaktır.

Üçüncü seçenek, fotokromik lensli gözlük satın almaktır. Bu güneşe duyarlı lensler, iç mekanlarda mavi ışığı engeller ve ayrı bir reçeteli güneş gözlüğü çiftine gerek kalmadan dış mekandaki ek mavi ışığı otomatik olarak engelleme avantajına sahiptir.

Yine başka bir seçenek – ve güneşten gelen zararlı mavi ışıktan üstün koruma için en iyi seçenek – dış mekanlarda giyilen bir çift polarize güneş gözlüğü.

Pozlamayı azaltmak için mavi ışık filtreleri

Peki ya çocuğunuzun reçeteli gözlüğüne ihtiyacı yoksa? Bu durumda en uygun seçenek, çocuğunuzun dijital cihazlarının yüzeyine uygulanabilecek koruyucu bir mavi ışık filtresi satın almaktır. Örnekler arasında ZAGG’nin InvisibleShield Glass + VisionGuard ekran koruyucuları bulunur.

Ayrıca, mavi ışık filtreleme özelliklerini belirli cihazlarda (Apple’s Night Shift gibi) veya f.lux ve Iris gibi mavi ışığı engelleyen çoklu platform uygulamalarını kullanmayı unutmayın.

Ekran süresine limit koymak

Çocuğunuzun uyku / uyanıklık döngüsünü bozma riskini azaltmak için, programlanan yatmadan en az bir veya iki saat önce “ekransız” kural oluşturun.Çok Fazla Telefon/Tablet Ekranına Bakmak Çocuklar İçin Zararlı Mı? Sorusunun cevabı evet.

Veya çocuğunuzun telefon kullanımında bir zaman sınırı belirleyin. Apple, Google ve diğer teknoloji şirketleri, çocuğunuzun günlük ekran saatini izlemenizi sağlayan zaman yönetimi özellikleri ve uygulamaları tanıttı. Daha fazla bilgi için telefon satıcınızın web sitesini veya mağazasını ziyaret edin.

Ebeveyn olarak proaktif olun. Oğlunuz veya kızınız kendi cihazlarına bırakılmışken birlikte daha kaliteli zaman geçirin ve daha az ekran zamanı geçirin. Daha iyisi? Çocuğunuzun vizyonunu, YouTube videoları izlerken, Snapchat yayınlarken ve oyun oynarken koruyun.

Son olarak, çocuğunuzun vizyonunu ve göz sağlığını izlemek için yakınınızdaki bir göz doktoruyla yıllık göz muayeneleri planlayın. Ve göz doktorunuza mavi ışık koruma seçeneklerini sormayı unutmayın.

Anasayfa

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

ONLINE RANDEVU