Close

Mart 3, 2017

Havuç Göze İyi Gelir Mi?

havuç göze iyi gelir mi?

Havuç Göze İyi Gelir mi?

Havuç göze iyi gelir mi sorusu, yıllardır halk arasında kulaktan dolma bilgilerle cevaplanmaktadır. Genelde annelerin havuç yemeyen çocuklarını kandırmak için kullandıkları bir argüman olan “havuç yediğinde uzağı daha iyi görürsün” ya da “gözlerin pırıl pırıl olur” cümleleri gerçeği pek yansıtmamaktadır.

Görme keskinliğinin kaybolması, gözde oluşan kırma kusurlarına bağlı ise havuç ya da başka bir sebze ya da meyve kırma kusurlarını ortadan kaldırıcı bir madde barındırmamaktadır. Brokoli yedik diye hipermetropumuz, enginar yedik diye astigmatımız düzelmez.

Göz Sağlığı ve Havuç

Ancak zannetmeyin ki yıllardır süregelen bu inanışta bir doğruluk payı yok. Hemen anlatalım. Beslenme yöntemlerimiz, genel sağlık durumumuz, sigara kullanımı gibi faktörler elbette gözlerimizi olumlu ve olumsuz olarak etkiler. Ancak bunlar “göz sağlığımızı” etkilerler. Göz sağlığımız dediğimizde de beslenme alışkanlıklarımız ile aldığımız vitaminlerin, görmeyi sağlayan göz damarlarına olan etkilerini kastediyoruz. Yani genel göz sağlığını birebir etkilemeseler de destekleyi olarak görev alırlar.

Örneğin A vitamini havuçta zengin miktarda bulunur ve yüksek derecede A vitamini eksikliği, körlüğe sebep olabilir.

1 tane orta boy havuç, günlük A vitamini gereksiniminin 2.5 katı A vitamini sağlar. A vitamininin formları olan retinol ve retinal, gözün bazı temel fonksiyonları için önem taşımaktadır.

Hafif dereceli A vitamini eksikliği durumunda gece görüşü belirgin oranda azalabilir. İleri derecelerdeki A vitamini eksikliği ise kalıcı göz hasarına ve görüşün tamamen kaybolmasına yol açabilmektedir.

1 adet orta boy havuç günlük C vitamini ihtiyacının %7’sini karşılar. Antioksidan vitamin olan C vitamini kemikler, tendonlar ve kan damarı duvarlarının bir parçası olan kolajenin sentezlenmesinde gereklidir. C vitamini eksikliği diş eti kanaması, saç dökülmesi, eklem ağrısı gibi rahatsızlıklara yol açar.

Ayrıca, uzun dönemli C vitamini eksikliğinin katarakt riskini yükselttiği bilinmektedir.

1 adet orta boy havuç günlük E vitamini ihtiyacının yaklaşık %2’sini karşılar. Yağda çözülen bir vitamin olan E vitamini kalp sağlığı korumak başta olmak üzere damar tıkanıklığı ve katarakt riskini azaltır.

A vitamini eksikliği; aynı zamanda, gözlerin daha fazla göz yaşı üretememesi, gözlerde kuruluk, şişmiş göz kapakları ve korneal ülser gibi sorunların olduğu bir hastalık olan kseroftalmiye sebep olabilir.

A vitamini; körlüğün Dünya’daki başlıca sebeplerinden olan katarakt oluşumunu ve maküler dejenerasyonu (sarı nokta hastalığı) engelleyebilir . Ancak, eğer görüş problemleriniz A vitaminine bağlı sorunlar değilse, ne kadar havuç yerseniz yiyin görüşünüzde bir değişiklik meydana gelmeyecektir. Ayrıca, gözlerinize yardımcı olan beta-karoten içeren tek sebze havuç değildir. Diğer turuncu yiyecekler, örneğin; tatlı patates (sarmaşık patatesi), mango, bal kabağı, kayısı ve kavun da beta-karoten kaynağıdır. Aynı zamanda, bu besin öğesi; süt ve peynir gibi süt ürünlerinde ve yumurta sarısında da bulunur.

Sağlıklı gözler için yılda en az iki kez genel göz muayenesi ve sağlıklı beslenme şarttır.

456
0
ONLINE RANDEVU